Alternatif Strategi Pengembangan Produk Agrowisata

Kayyis Miftahul Ulya, Migie Handayani, Hery Setiyawan

Abstract


ENGLISH

Research on alternative product development strategies was conducted in December 2022 at Barro Tani Manunggal Agrotourism, located in Kepatihan Village, Selogiri District, Wonogiri Regency. Barro Tani Manunggal Agrotourism has various problems in its business, including suboptimal products, fulfilling product requests, and promotions that are implemented less than optimally. The aim of the research is to identify and prioritize different approaches to product development. The research respondents consisted of business owners and three employees of Barro Tani Manunggal Agrotourism who were selected using a purposive sampling method. Primary data obtained through observation, documentation, and interviews based on questionnaires. Meanwhile, secondary data was obtained from journals and books. The results show that alternative strategies that can be implemented for agrotourism development in order of priority are: optimizing social media as a promotion by creating content about agrotourism, optimizing the use of social media and websites to support promotional activities, promoting Barro Tani Manunggal Agrotourism effectively and efficiently through social media, electronic media, and print media, and increasing innovation in producing horticultural plant products at Barro Tani Manunggal Agrotourism.

 

INDONESIA

Penelitian strategi alternatif pengembangan produk dilakukan pada bulan Desember 2022 di Agrowisata Barro Tani Manunggal yang terletak di Desa Kepatihan, Kecamatan Selogiri, Kabupaten Wonogiri. Agrowisata Barro Tani Manunggal memiliki berbagai masalah dalam usahanya, antara lain produk yang kurang optimal, pemenuhan permintaan produk, dan promosi yang diterapkan kurang optimal. Tujuan penelitian adalah untuk mengidentifikasi dan menyusun prioritas dari pendekatan yang berbeda terkait pengembangan produk. Responden penelitian terdiri dari pemilik usaha dan tiga karyawan Agrowisata Barro Tani Manunggal yang dipilih menggunakan metode sampling purposif. Data primer diperoleh melalui observasi, dokumentasi, dan wawancara berdasarkan kuesioner untuk kemudian diolah menggunakan Analytical Hierarchy Process (AHP). Sementara itu, data sekunder didapatkan dari jurnal dan buku. Hasil penelitian menunjukkan bahwa alternatif strategi yang dapat diterapkan untuk pengembangan agrowisata berdasarkan prioritasnya adalah mengoptimalkan media sosial sebagai promosi dengan pembuatan konten mengenai agrowisata, mengoptimalkan penggunaan media sosial dan website untuk menunjang kegiatan promosi, melakukan promosi pada Agrowisata Barro Tani Manunggal secara efektif dan efisien melalui berbagai media (media sosial, media elektronik, dan media cetak), dan meningkatkan inovasi dalam memproduksi produk tanaman hortikultura di Agrowisata Barro Tani Manunggal.

Keywords


agrowisata, AHP, strategi pengembangan, prioritas

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.33658/jl.v19i1.330

Refbacks

  • There are currently no refbacks.