PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS DAN MEMBACA BERITA MELALUI BAHAN MATERI MASALAH SOSIAL SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 3 PATI

Nyamat Nyamat

Abstract


ENGLISH

As the educational institution, schools should improve continuously to create the high-quality education. The purpose of this study was to describe the initial condition and the improvement of student’s news writing and reading skills regarding social issues. This study used classroom-action research design, namely self-reflection method. It involved 25 students of the first semester at 8th grade, SMP 3 Pati. The study was conducted in the pre-cycle used the printed textbooks and two cycles : the cycle 1 used printed and electronics (television) news sources, while the cycle 2 used the materials produced by the students by exploring the surround social issues. The results of the study were: (1) In the pre-cycle, the student acquired on average 81.48 for the writing skill and 79.42 for the news-reading skill. (2) In the cycle 1, the students acquired 89.9 and 82.62 for news writing and reading skills respectively. Meanwhile, in cycle 2, their news writing improved to 90.7 and their reading skill improved to 90.78

 

INDONESIA

Sebagai lembaga pendidikan, sekolah secara terus menerus harus mengadakan pembenahan diri dalam rangka meningkatkan mutu pendidikan. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui kondisi awal dan peningkatan kemampuan menulis dan membaca berita melalui bahan materi masalah sosial. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas melalui metode refleksi diri. Penelitian dilakukan terhadap 25 siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Pati semester 1. Analisis data dilakukan yaitu pra siklus dengan teks dari buku cetak dan 2 siklus : (1); siklus 1 menggunakan bahan dari media cetak dan elektronik (televisi); sedangkan siklus 2 bahan materi yang dihasilkan peserta didik dengan menggali masalah-masalah sosial di lingkungannya. Hasil penelitian adalah (1) pada kondisi awal, nilai siswa rata-rata 81,48 untuk kemampuan menulis and 79,42 untuk kemampuan membaca berita. (2) Siklus 1, nilai siswa rata-rata 89,8 dan 82,62 untuk kemampuan menulis dan membaca berita. Sementara, pada siklus 2, kemampuan menulis berita meningkat menjadi 90,70 dan membaca berita meningkat menjadi 90,78.


Keywords


masalah sosial; menulis; membaca; berita

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.33658/jl.v13i2.102

Refbacks

  • There are currently no refbacks.